Mind többen veszik igénybe a „csapatépítők” szolgáltatásait
(Napi Gazdaság cikk, 2003. április 29.)

Évente mintegy 2,5 milliárd forint forgalmat bonyolítanak le a most már, a középvállalkozások által is igénybe vett csapatépítő és szervezetfejlesztő tréningeket szervező vállalatok. A tréningeknek otthont adó szállodák éves forgalmának tíz százalékát is adhatják a többnapos rendezvényekből származó bevételek.

Mintegy háromszázra becsüli a különböző szervezetfejlesztési és csapatépítő tréningeket nyújtó vállalkozások számát Drimál István, a tíz legnagyobb magyarországi tréningcéget tömörítő Tréning Kerekasztal Egyesület (TKE) elnöke. Drimál, a hazai tréningpiac éves árbevételét 2,5 milliárd forintra teszi, amiből az átlagosan 450 tréningnappal dolgozó TKE tagjainak árbevétele, eléri az egymilliárd forintot. A tréninggel foglalkozó cégek többsége üzleti tanácsadást is végez, ezért a teljes piac árbevételét Drimál 7-8 milliárdra becsüli. Niklai Ákos, a Magyar Szállodaszövetség alelnöke szerint egyelőre nem készült ugyan statisztika arról, hogy a hazai szállodák forgalmának hány százalékát teszik ki a tréningek, de az erre specializálódott – megfelelő felszereléssel rendelkező – szállodák esetében ez az éves forgalom 10 százalékát is elérheti; a teljes magyar szállodaipar forgalmának 2 százalékára rúghat.

A megkérdezett tréningcégek képviselői szerint tendencia napjainkban, hogy a legnagyobbak után a közepes méretű vállalkozások is súlyt fektetnek munkatársaik kooperációs készségének fejlesztésére, valamint a harmonikus vállalati légkör kialakítására. A tréningcégek által nyújtott szolgáltatások között nagyok a különbségek, amit tükröz a 250 ezertől 500 ezer forintig terjedő árskála is. Az egyik választóvonal az egyes alkalmakra kevesebb felkészülést igénylő, úgynevezett konzervtréningek, illetve a mind a tréner, mind pedig a vásárló részéről nagyobb igénybevételt követelő egyszemélyes tréningek között húzódik.

Az árat, a felkészülésre fordított idő mellett, az eszközigény is meghatározza, így a jelentős eszközbefektetést és kisegítő személyzet alkalmazását, valamint külföldi kiutaztatást is igénylő – például rafting vagy megépített tréningpályákon zajló – csoportépítő tréningek napidíja a több százezer forintot is eléri. Az általunk megkérdezett szervezők szerint – néhány specifikus képzéstől eltekintve – a két-három napnál kevesebb időt igénybe vevő tréningek hatékonysága kérdéses.

Erdélyi Ernő, a Component Soft ügyvezetője lapunknak elmondta, hogy csapatépítő tréningre általában akkor van szükség, amikor a cég létszáma elér egy kritikus szintet, ami nagyjából száz fő. Ekkor már a munkatársak nem ismerhetnek mindenkit személyesen, és a részlegek közötti konfliktus megoldására szükség van egy általában két-három napos – az egész vállalatra kiterjedő – rendezvényre. Ezek közül a szabadtéri tréningek inkább az általuk képviselt romantika miatt vonzóak, de egy tantermi foglakozás akár hatékonyabb is lehet – tette hozzá Erdélyi.

A csoporttréningek mellett a másik típus a különböző specifikus vezetői képességeket, tárgyalástechnikát vagy konfliktuskezelést oktató képzés. Ezek közül is kiemelkedő az itthon is mind elterjedtebb, az érzelmi intelligenciát fejlesztő, valamint az egyszemélyes kapcsolattartást igénylő coaching tréning. Ez utóbbi minimum három hónapig, de akár egy évig is elhúzódó, hetente több órát is igénybe vevő tréning, melynek során az ügyfél személyre szabott, problémaspecifikus képzésen vesz részt.

Olyan különleges csapatépítő tréningeket is találunk a hazai kínálatban, mint az ismert televíziós sztár, Stahl Judit nevével fémjelzett, a gasztronómiai élvezetekre koncentráló és a közösség élményét az együtt főzés révén megtapasztaltató csapatépítő vacsorák. A profi konyhában zajló közös főzések borkóstolással indulnak, majd a szakképzett séf-tanár segítségével háromfogásos vacsora készül, amit közösen fogyasztanak el.