Drimál István: Ideális tréninghelyszín

 
Mi kell ahhoz, ha egy szálloda a tréningcégek kedvencévé akar válni? Nem elsősorban komoly technikai eszközök, sokkal inkább a helyszín és a szolgáltatások praktikus kialakítása – állítja a Tréning Kerekasztal Egyesület elnöke.

 
Az indoor, vagyis teremben tartott tréningek sokfélék lehetnek, ezek változó felszereltséget és berendezést igényelnek.
Ha szakmai, akkor kell a technika, ha készségfejlesztő, csak székekre van szükség, körbe rendezve. Egyiknél sem árt, ha a szék kényelmes, karfás, esetleg felhajtható asztal is tartozik hozzá, nem előnyösek viszont a fotelek, amelyek túl kényelmesek, ezért elvonhatják a résztvevők figyelmét.

 
Egyes tréningeknél az asztal is nélkülözhető, sőt a pszichodramatikus vagy terápiás tréningek üres térben is folyhatnak, akár a földön ülve, különböző mozgásgyakorlatokkal kiegészítve. Ilyenkor nagyon fontos a tisztaság, valamint, hogy a teremben legyen szőnyeg vagy padlófűtés.

 
Pozitívum, ha van természetes fény. Nemcsak a résztvevők jobb közérzete miatt, hanem azért is, mert sokszor készítenek videofelvételeket.

 
Lényeges a termek mérete, ami gyakran nincs feltüntetve a kiajánlásokban, csak a befogadóképességük. Ez viszont néha túlbecsült, és csupán az egyeztetések későbbi szakaszában derül ki, hogy a helyiség túl kicsi.

 
Drimál István szerint a minimális méret 5×5 méter, ez megfelel a 6-8 fős workshopok céljainak, azonban a tréningekre jellemző 12 fős létszámhoz legalább 7×7 méteres helyiség szükséges, mert az emberek mellett be kell férnie a technikának is, egy asztalnak a segédanyagok kihelyezéséhez stb.

 
A technikai eszközök közül alapvető a flipchart, a kamera és a video, s jó, ha a helyszín tud adni pendrive csatlakozóval ellátott projektort is, mert nem telik feleslegesen az idő a technikai felkészüléssel, beállításokkal.

 
Mindegyik tréningfajtánál kívánatos az audioberendezés.

 
A szakmainál esetleg az anyag rögzítése, a készségfejlesztőnél az aláfestő zene miatt; a stresszmenedzsmentnek például része a nyugtató zene.
A terem kialakításánál nem az esztétikum, hanem a praktikum az elsődleges. A szép tapétánál vagy képeknél többre értékelik a tréningcégek a falakra felszerelt (parafa)táblákat, ahová ki lehet tűzni a munka eredményét.

 
Rugalmas szolgáltatások

 
Drimál István tapasztalatai szerint a termek hiányos felszereltségén kívül gyakori gond, hogy a szálláshelyek nem elég rugalmasak szolgáltatásaikat illetően.
Sok helyütt a szálloda és az étterem különböző tulajdonban van, vagy nem ugyanaz az üzemeltető, így aztán előfordul, hogy a tréningcég valamit megbeszél a szállodával, az étterem viszont nem tud róla, vagy fordítva. A belső kommunikáció hiányából adódhat az is, hogy valami nincs kész időre. De ugyancsak nehéz helyzetbe hozhatja a csoportot vezető trénert, ha a fogadó részéről nincs a házban kompetens ember, bizonyos helyzeteket egyszerűen ezért nem lehet megoldani.
A szálláshelyek részéről nagyfokú rugalmasságra lenne szükség akkor is, ha netán csúszik a program, emiatt a résztvevők később tudnak például vacsorázni.
Szintén jellemző probléma, hogy a szállodák nagy részében nem működik bár, az étterem pedig este tízkor bezár. Így ha a nap végeztével a csoport még le akar ülni egy sör mellett beszélgetni, kénytelen házon kívül keresni valami lehetőséget.

 
Egyre nagyobb elvárás, sőt gyakran szempont a helyszín kiválasztásánál a wellness- vagy spa-szolgáltatás megléte, de minimum egy szauna, no meg, hogy a résztvevőknek legyen is alkalmuk használni azokat. Vagyis a kényeztető létesítmények nyissanak a tréningprogram kezdeténél egy-két órával korábban, és zárjanak ennyivel később.

 
Házon kívül

 
Az outdoor, vagyis külső térben megtartott tréningek nagyobb létszámúak is lehetnek, egy-egy csapatépítésen akár kétszázan is részt vehetnek több csoportba osztva.

 
Ezekhez az eszközöket általában a tréningcégek viszik magukkal, de szerencsés, ha rendelkezésre áll valamilyen outdoor pálya.
A kialakításakor érdemes a témában jártas trénerrel egyeztetni. Mivel a legkülönbözőbb gyakorlatok léteznek, és ezek gyorsan változnak, nem árt, ha a pálya több funkció betöltésére is alkalmas.
Ha a szálloda mellett például van egy nagyobb szabad terület fákkal, az már néhány oszlop és pózna leverésével alkalmas különböző kötélpályák kiépítésére. Egy profi outdoor pályán található még 5-6 méteres dobogó, lesiklópálya, kisebb mászófal stb.

 
Fontos a pálya intimitása, elvégre senki sem szereti, ha idegenek figyelik, hogyan csetlik-botlik. Ezért olyan helyen kell lennie, ahova még a szállóvendégek sem látnak be. A külső gyakorlatok sorába jól beépíthető a medence, de a tréning ideje alatt csak a csapat tagjai tartózkodhatnak a vízben.

 
Drimál István arra is felhívja a figyelmet, hogy a tréningcégek nagyon ritkán veszik igénybe a szálloda által szervezett programokat, lovasbemutatókat, kocsiversenyeket, ezért ebbe az irányba nem érdemes szolgáltatást bővíteniük.

 
Ha egy szálláshely rendelkezik a felsorolt adottságokkal, szolgáltatásokkal, azt mindenképpen célszerű feltüntetni ajánlatában, akár közvetlenül a cégeket, akár a tréningszervezőket keresi meg. A választásnál ugyanis ezek sokkal többen nyomnak a latban, mint a szobák felszereltsége és kialakítása. Utóbbi a legkevésbé fontos, elvégre egy mozgalmas tréningprogram során a résztvevők tényleg csak minimális időt töltenek szobáikban.

 
Tréningesek egymás közt

 
Magyarországon jelenleg 150-200 olyan cég működik, amelynek szerepel tevékenységében a tréningszervezés.
A tanácsadóként regisztrált személyek száma körülbelül kétezer.

 
Nem fest a hazai helyzetről rossz képet, hogy hazánkban az éves GDP mintegy 3,8-4 százalékát, az EU országaiban pedig átlagosan 4,4 százalékát költik a cégek tanácsadásra (ebben benne van a tréning is). Más kérdés, hogy nálunk a gazdálkodó szervezetek 94 százaléka kis- és középvállalkozás, amelyek jellemzően nem áldoznak ilyen célokra. Így a tanácsadók és tréningeztetők a maradék 5-6 százaléktól várhatnak megbízást és bevételt.


A Tréning Kerekasztal Egyesületet 1997-ben alapította meg Magyarország tíz vezető tréningvállalkozása azzal a céllal, hogy egyfajta minőségi garanciát nyújtsanak, és a szakmának nagyobb elismertséget szerezzenek.

 
Etikai kódexük a tisztességes piaci verseny és az alapvető szakmai követelmények szabályait foglalja pontokba. A tíz alapító adja a hazai tréningpiac mintegy 2 milliárd forintos árbevételének kétharmadát. Legújabb kezdeményezésük egy szakmai szótárt készítése, amely a sok angol szakkifejezésnek igyekszik megtalálni és összegyűjteni a magyar megfelelőjét.

 
Az egyesület tagjai:

 
Ad Sidera Vezetési Tanácsadó és Továbbképző Kft.,
Cegos Tréning
Conaction
Emtrek Vállalkozásfejlesztési Tanácsadó Kft,
Concordia Szervezet- és Vezetésfejlesztési Kft.,
Develor Rt.,
Easy Learning Hungary Készségfejlesztő Kft.,
Európa Tréning Oktató és Tanácsadó Kft.,
Human Telex Consulting Kft.,
TMI

 
További információ: http://www.treningkerekesztal.hu


Németh Andrea
A cikk a Turizmus Panoráma 2005. augusztusi számában jelent meg.