Szabó Emese: Nincs szükség az érzelmi intelligenciára!?

 
Egyik 13 éve együttműködő partnercégünk érzelmi intelligencia, érzelmi kompetencia (EI, EQ) tréninget rendelt tőlünk. Miközben nagy odaadással készültünk a programra, érkeztek a jelek a csoporttagoktól:

 

 
És valóban: kell ez nekünk, vagy ez kell nekünk? – hangzik el többször természettudomány alapú világunkban e tanácstalan kérdés.

 
Ennek megválaszolására, az eq népszerűsítésére, felfedezésére és megértésére az év folyamán, az Easy Learning Hungary több formában hívta partnereit: volt köztük tréning, mini konferencia, előadás és demo program.

 
Az itt tapasztaltak alapján úgy gondolom, hogy:

 

– az én-szabályzás

– az önkontroll

– az empátia

– a társas készségek

– az ön-motiváció

 
mint az eq alapjai, meghatározóak nemcsak a magánéleti, de a szervezeti kapcsolatainkban és sikereinkben is.

 

Az ember érzelmi alapon működő élőlény! Ha tudja magáról, ha nem, ha elfogadja, ha tagadja.

 
A kérdés csak az, hogy önmagunk fel tudjuk-e dolgozni az életünk kudarcait, veszteségeit, nyereségeit vagy beleroppanunk?

 
„minden felnőtt, élete folyamán legalább kétszer él meg depressziós időszakot…, „10-ből 4 munkavállaló nem képes az együttműködésre… – hangzik egy statisztikai adat.

 
Mire jó az eq?!

 
Társadalmunk, mikro- és makro világunk egyre kevésbé toleráns. Nincs türelmünk a megismerésre és alkalmazkodásra, ezért állandó harcban állunk magunkkal és környezetünkkel.

 

Az érzelmi intelligenciánk* felismerése és érzelmi kompetenciává** alakítása ebben segít.

 
Ne lehessen érzelmi alapon befolyásolni bennünket, gondolkodóak tudjunk maradni zűrzavaros helyzetekben. Ugyanakkor képesek legyünk érzelmeinket felvállalni és megosztani másokkal.

 
Képesek legyünk eligazodni az emberi, társas kapcsolatok hálójában, ugyanakkor ne másokon átgázolva érjük el céljainkat.

 
Ennyi, amit az érzelmi kompetencia nyújtani tud.

 
Hogy erre szükségünk van-e vezetőként, értékesítőként, beszerzőként…??

 
Vezetői programok titkos favoritja a motiválás (hogyan ösztönözzünk másokat többlet eredmények elérésére, teljesítménynövelésre), de vajon a saját mozgatórugóinkkal tisztában vagyunk-e? Sikereink eléréséhez fontos legalább magunkkal tisztázni, hogy a félelem, az egzisztenciaszerzés, a kényelem vagy a hatalom vezérel-e bennünket tetteinkben, cselekvőképtelenségeinkben. Természetesen a vezetési stílusunk ehhez társul a felszínen, a gyakorlati működésünk szintjén. E viaskodásunk eredménye a hangulat, következménye a munkahelyi légkör. Meghökkentő, hogy a vezető működése, stílusa, hangulata 85 %-ban befolyásolja a munkatársak teljesítményét!

 
Az eq a belső tartalékokra fókuszál, igaz, ezekkel dolgunk nekünk van, nem vehetjük meg őket készen, nem másnak kell lépéseket tennie helyettünk.

 
A döntés a mi kezünkben van, keressük-e az erőforrásainkat és dolgozunk velük vagy egyre reménytelenebbül kívülről várunk segítséget.

 

Az Easy Learning Hungary érzelmi intelligencia programjai konkrét szervezeti, munkavállalói és vezetői helyzetekben tárják fel az eq elemeit, és illesztik egy másik minőségen vissza a gyakorlatba.

 
Erre egyaránt kitűnő alkalmat teremt a klasszikus, csoportos tréning helyzet (nyílt és szervezeti csoportok), de kidolgoztuk az egyéni képzés lépéseit is, ezzel téve személyesebbé a fejlesztő munkát.

 
* érzelmi intelligencia: jelzi, hogy mennyire tudjuk elsajátítani az 5 elemet, el tudjuk-e sajátítani (lehetőség)

 
** érzelmi kompetencia: mutatja, hogy az 5 elemből mennyit használunk a gyakorlatban pl. A munkahelyen (alkalmazás)

 
Készült: Goleman és Easy Learning Hungary tapasztalatai alapján