A trénerképzés motivációja
A trénerképzés motivációja
Senior trénereink sokat beszélgetve egymással arra az elhatározásra jutottak, hogy belső képzéseinket kiszélesítve, adjunk teret annak az igénynek, hogy új emberek bevonásával vezessük be a leendő trénereket a klasszikus T-csoportos technika rejtelmeibe.
A tréningmódszertan, mint fogalom régóta létezik, csak kevesen alkalmazzák jól. Manapság egyszerűbb és kényelmesebb ráhúzni minden vállalati képzésre, hogy tréning, amikor a dolgozóikat speciálisan képzik, vagy egyszerűen rendelnek csapatépítés címén a cégnek egy szórakoztató “játszóházat”.
A TRÉNER biztos elméleti háttértudást igénylő, a különféle diszciplinák (mint pl: pszichológia, fejlődéslélektan, szociológia, szociálpszichológia, andragógia, játékelmélet, antropológia, etológia, filozófia, etika, esztétika stb.) határmezsgyéjén is biztonsággal mozgó, képzett szakember, aki tisztában van mind az egyén, mind a csoport és a szervezetek működésével. Optimális esetben maga is nyitott, határozott egyéniség, kiváló előadó, mondanivalójában hiteles, tehát minden esetben jól felkészült egyén, aki tisztában van a csoportdinamikai folyamatokkal, így annak irányítója is lehet.
Manapság sok-sok sajátélményű tréningen keresztül, jó esetben egy kiváló mentor segítségével, hosszú folyamat eredményeként, természetesen tanulható ez a dolog, ha megfelelő készségek állnak rendelkezésre.
Így cikk sorozatom szól azokhoz is, akik nemcsak kezdőként indulnak ebbe a kihívással teli világba, hanem már megtapasztalták a tréningezés adrenalinját.
A tréning, mint oktatásmódszertani műfaj több, mint fél évszázadra tekint vissza. Felkapott dolog azonban csak a 70-80’-as években lett külföldön. Hazánkban a rendszerváltás után került be a köztudatba. Ma már jószerivel nem létezhet valamit magára adó cég anélkül, hogy munkatársait ne tréningezné.
Ennek következtében sok minden rárakódott az eredeti T-csoportos tréning fogalmára.
Ezért is jött létre az Easy Learning Hungary Készségfejlesztő Kft., félévet felölelő trénerképző kurzusa, és íródott ez a tanulmány, hogy visszanyúlva az eredethez, Bartók és Kodály szavaival élve „csak tiszta forrásból” merítsen. A mai kor kívánalmainak megfelelve, a képzés ideje alatt ismertesse meg a leendő trénerekkel azokat a módszertani sajátosságokat, melyet nemcsak elméletben, hanem leginkább a gyakorlatban lehet megszerezni, állandó változásra késztetve azokat, akik ehhez a műfajhoz nyúlnak. Például, azokat a humán szakembereket, akik a cégek világában mozognak ún. „belső trénerként”. Persze azoknak is hasznos lehet egy ilyen képzés, akik szeretnének eligazodni a csoportozás technikájában.
Reményeink szerint „csak tiszta forrásból”…