Easy Vezetői Akadémia 2.

Készítette: Joó Gyöngyi

ELH senior tréner és coach

Rövid tippek vezetőknek

Amit egy vezetőnek tudni kell!

Mi a vezetők legfontosabb feladata?

A legjobb vezetők közös ismertető jele, hogy szakértelmük nagy, hatékonyak a mindennapok vezetésében, általában több munkát képesek elvégezni, mint mások és referens hatalommal rendelkeznek, azaz jól érzik magukat környezetükben a munkatársak. Egyszóval jó munkahelyi légkört képes kialakítani és ez bármelyik szintre igaz lehet. Többnyire karizmatikus személy.

A vezetők elsősorban azért lettek vezetők, hogy elérjék, hogy a munkatársaik elvégezzék feladataikat a rendelkezésre álló idő alatt.

Különböző felmérések és nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy a munkatársak azokat a vezetőket tisztelik jobban, akik megkövetelik tőlük a kiadott feladat elvégzését és elérik, hogy a cég elérje kitűzött céljait.

A vezetési technikák tanulhatók, a stílus pedig maga az EMBER!

Hogyan tartsuk meg az új munkatársakat miután felvettük őket?

Sokszor igen sok munkába kerül új munkatársakat találni egy cégbe. Kis- és közepes vállalatoknál ez a feladat többnyire a vezetőre hárul. Sok önéletrajzot kell átnézni, sok telefonhívást és személyes meghallgatást kell lebonyolítani, amíg végül találunk egy új munkatársat, aki termelékenynek is bizonyul majd.

Gyakran megesik azonban, hogy az új munkatárs néhány hét vagy hónap elteltével el akarja hagyni a céget. Ez pedig a vezető befektetett energiájának és idejének az elvesztését is jelenti.

Mi lehet fontos egy munkatárs hosszútávú alkalmazása kapcsán?
  • Az új munkatárs már az elején kapjon egy olyan leírást a tevékenységről, amely tartalmazza azt, hogy mik az elvárások vele szemben. (Mit és hogyan kell csinálni?)
  • Melyek az eddig bevált, sikeres működési módok a tevékenységben?
  • Egy személyes statisztikát is ki kell számára dolgozni, hogy tisztán láthassa, hogy mit is kell termelnie és milyen elvárt mennyiségben.

Mivel mindenkinek a jó közérzetének és hangulatának alapja a megfelelő és elegendő munka/termelés. Fontos, hogy hozzá tudjon járulni a környezete életéhez nagyobb mértékben, mint amennyit a környezetétől kap.  Kulcsfontosságú tehát, hogy a lehető leggyorsabban elérjük, hogy az új személy előállítson valami produktumot vagy megoldjon adott feladatot.

Tisztában kell lennünk azzal, hogy a munkatársnak ha sokat segítünk, sok mindennel ellátjuk és ezáltal többet adunk neki, mint amennyit ő nekünk nyújtani tud, akkor az egyén hamarosan rosszul fogja érezni magát és emiatt elmehet a kedve a munkától.

Az új munkatársnak különösen nagy szüksége van arra, hogy érezze, ő is a csapat része és hogy már ő is számít valamit a cégnek. Ezt pedig csak úgy fogja tudni elérni, ha hozzájárul a csapathoz vagy céghez azáltal, hogy eredményeket ér el és termel, azaz teszi a dolgát.

A közvetlen vezető legfontosabb feladata ilyenkor nyomonkövetni a tevékenységét és elérni, hogy minél hamarabb produkáljon is az új emberünk. Ekkor nagyon jó az esély arra, hogy hosszú távon meg tudjuk tartani majd az új munkatársat.

Hogyan motiváljuk a munkatársakat?

A vezetői feladtok legnehezebbike, melyet nem tanítanak sem a főskolák sem az egyetemek kurzusai  – a munkatársak vagy csoportok motiválása.

Szép vezetői feladat, amikor egy vagy több motiválatlan munkatárs megakadályozza egy kitűzött cél csoportos elérését. Ez sokszor frusztráló és nagyon sok figyelmet elvehet a vezetőtől természetesen más dolgok kárára.

Mit tegyek, hogy valóban ösztönözni tudjam a munkatársaimat?

Tapasztalatunk szerint a vezetői motiváció vagy annak hiánya mindig érezhető egy alacsony hatékonysággal működő cégnél. Többnyire ez a vezetői feladat a leggyengébb láncszem a vezetői munkában. Minél fiatalabb egy vezető, minél kevesebb vezetői tapasztalattal rendelkezik, annál biztosabb, hogy ilyen irányú vezetői készségfejlesztésre szüksége van.

  1. Önmotiváltság – Legyünk magunk is motiváltak!

Ön mennyire motivált a cégével vagy a saját tevékenységével kapcsolatban? Mi az, ami ösztönzi valójában?

Az Ön motivációs szintje önmagában meghatározó lesz. A munkatársak érzékelik és észlelik, majd átveszik azt, ahogy Ön rezonál!

Pl: változtat és eldönti, hogy elkezdi képezni magát, mint vezető!

  1. Odafigyelés a munkatársakra – Beszéljünk rendszeresen az embereinkkel és érdeklődjünk irántuk!

Egy szervezetben sokszor a probléma oka arra vezethető vissza, hogy az adott szinten lévő vezető nagyon keveset kommunikál a közvetlen beosztottjaival. Úgymond távol tartja magát tőlük és ez visszahat a motivációjukra.

Hogy mi a megoldás?
  • Lehetőleg napi szintű kommunikáció, mellyel képes a vezető a problémákat feltárni.
  • Fejezzük ki valódi érdeklődésünket is aziránt, amit a munkatársunk napi szinten csinál. Az érdeklődés önmaga pedig motiváló tényező egy beosztott számára.
  • Soha ne sajnáljon időt a közvetlen beosztottakkal egy jó beszélgetésre!
  • Napi 15 perc közvetlen beszélgetésnek bizony azonnali hatása van a munkatársakra, mert úgy érzik a “főnök figyel rám” és nagyon sok energiát ad nekik hosszú távon is.
  1. Eredményes munkatársaknak mindig adjunk előre lépési lehetőséget!

Nagyon demotiváló hatású a beosztott számára, ha nem engedjük feljebb lépni és nagyobb kihívásokkal megbírkózni, új kihívás hiányában egy idő után elveszthetjük.

Maga az előléptetés és a felelősségi kör bővítése természetesen jutalmat is jelent az eddig jól elvégzett munkáért, ami sok ember számára még a pénznél is értékesebb. Ez egy kiváló eszköz a vezető kezében, csak fel kell tudni ismerni és használni kell!

  1. Mit tegyünk, ha egy jól teljesítő emberünk már nem olyan jó?

Amikor az egyén elveszíti kezdeti lelkesedését valami iránt és unottá vagy kedvetlenné válik egy bizonyos dologgal kapcsolatban, vagy egyszerűen csak elkezdett negatívan hozzáállni a korábban szeretett dologhoz, ezt hívjuk motiváció vesztésnek.

Sok vezető nem érti, de észleli és egyben frusztrálja is, amikor ilyen dolgokkal találkozik a munkatársainál.

Sokszor az ilyen viselkedés azért alakul ki, mert az illetőnek a múltban egy kitűzött célt nem sikerült elérnie és ideje korán motivációját vesztette.

A motivációvesztés után megtörténhet, hogy fásult, nemtörődöm életérzés kerít minket hatalmába és egyszerűen nem akarjuk a dolgot tovább folytatni és hajlamosak vagyunk feladni.

Szép vezetői feladat a motivációját vesztett munkatárs “felpiszkálása”.

  • kommunikációba kezdeni az érintett személlyel,
  • megtalálni melyik célját nem sikerült elérnie,
  • egy jó beszélgetéssel újra lángra lobbantjuk benne a dolgot – ehhez szükséges a coaching szemléletű vezetés.

Az eredményt bizonyosan hamar észleljük majd, az egyén új lendületet kap, hozzáállása pozitív irányba megváltozik, képessé válik újra hatékonyan dolgozni.

Ha ilyen és hasonló vezetői készségeket, technikákat szeretne tanulni keressen bennünket!