Rövid tippek vezetőknek

Amit egy vezetőnek tudni kell!

Szerző: Joó Gyöngyi

ELH Kft. senior tréner és coach

vegleg-RGB (2)
gyongyiuj

 

 

Rövid tippek vezetőknek

Amit egy vezetőnek tudni kell!

 

Szerző: Joó Gyöngyi

ELH Kft. senior tréner / coach

 

Munkám során sok cégben találkoztam olyan vezetővel, aki hirtelen lett kiemelve vezetőnek mindenféle előzetes vezetői ismeret nélkül, többnyire operatív vezetőnek, egy csoport élére. Ilyenkor az emberek megpróbálják átvészelni a kezdeteket, majd többször és sokáig próbálkoznak, küzdenek, jobb esetben próbálgatják szárnyaikat. Kevesebben vannak olyanok, akik valahogy már „zsigerből” jól csinálják az emberek vezetését.

 

Az ilyen emberekre a környezete és a munkatársaik is sokszor áhitattal néznek, márcsak azért is, mert egy jó vezető képes arra, hogy a munkatársak rejtett képességeit felszínre hozza, és képes elérni, hogy az emberek kövessék őt.

 

Vajon melyek azok, a tényezők, személyiség jegyek, amelyek valakit jó vezetővé tesznek, és melyek azok, amelyek azt eredményezik, hogy a munkatársak felmondjanak?

 

Mit is jelent vezetőnek lenni?

 

Mielőtt jó vezetővé válnánk, először is meg kell néznünk, hogy az a szó, hogy „VEZETŐ” pontosan mit is jelent?

 

Egy olyan személy, akinek munkája sokrétű, attól függően, hogy alsó-, közép- vagy felsővezetőről beszélünk.

 

Egy szervezetben egy olyan pozíciót tölt be, amelyben tervezési, szervezési, irányítási és igazgatási felelőssége van, belelát a munkafolyamatokba, azokat jól ismeri. Rendelkezik “helicopter szemlélet”-móddal, azaz képes átlátni a szervezetet, ha az szükséges. Tehát a vezető egy olyan ember, aki felhatalmaz más vezetőket, hogy végigkövessen dolgokat és eléri, hogy azok meg is valósuljanak. Ha jól delegált, akkor a végeredményt ellenőrzi.

 

Minden szervezet túlélése ezektől a tényezőktől függ nagyban. Sikerül-e elérnünk, hogy a kitűzött dolgaink és céljaink megvalósuljanak?

 

Milyen vezetői készségekkel kell rendelkeznie?

 

Egy jó vezető egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy a szociális képességei magasan fejlettek, azaz például jól kommunikál embereivel vagy cégen belül másokkal. Annál is inkább, mivel ahhoz, hogy elérjük, hogy a kijelölt feladatokat a munkatársaink megvalósítsák, többnyire jó kommunikációra van szükség.

 

A pozitivizmus, a határozott kommunikáció, a rendszeres odafigyelés, az őszinte érdeklődés, a meghallgatás képessége mind-mind egy sikeres vezetői magatartás szerves része.

 

Ha pedig azon aggódik, hogy esetleg vezetőként nem kommunikál a legjobban, akkor sem kell feladni. A jó kommunikációs készséget megfelelő tanulással, gyakorlással és szakember vezetésével bárki elsajátíthatja, ha akarja, akár csoporthelyzetben is, ha főnöke gondoskodik saját vezetői fejlesztéséről.

 

Azonban ennek az ellenkezője is igaz, mert könnyen elveszítheti a vezető személyes hatalmát, ha egy vezetőnek rossz a kommunikációs készsége. Ekkor nem fogja tudni elérni, hogy az emberei teljesítsenek. Lehet, hogy félelemből egy ideig megteszik amit kér, de egy olyan környezetben, ahol folyamatosan negatív, esetleg leértékelő kommunikáció dívik, előbb vagy utóbb el fognak menekülni a munkatársak.

 

Az őszinte és jó kommunikáció mellett a másik fontos tulajdonság, hogy a vezető példamutató legyen a beosztottak számára.

 

Hogyan is várhatná el a vezető a munkatársaktól, hogy keményen dolgozzanak, ha az előttük lévő vezetői példa a folyamatos munkakerülésről szól, illetve ha a vezetőjük egyszerűen nem kompetens? Ezt a munkatársak hamar megérzik és ekkor inkompetens vezetővé válik a szemükben. A vezetői székével együttjáró hatalom még ott van, de személyiségéből eredő már elveszett előttük.

 

Ön mennyire venne komolyan egy olyan főnököt, akivel alig találkozik, mert az folyamatosan házon kívül van, vagy elbújik az asztalán felhalmozott papírkupacok mögé?

 

Mennyire követné egy olyan vezető utasításait, aki távolról sem kompetens?

 

Fontos, ha ilyen helyzet van a cégében, akkor azt haladéktalanul orvosolja például jobb vezető kiválasztással vagy egyszerűen vezetői folyamatos képzésével. Tudomásul kell venni, hogy az egyetemek padjaiban az elméletet tanult mérnök vagy gazdasági szakember még nem kész vezető, azt tanulni kell, készségei azonban jól fejleszthetők. (life long learning)